For halvandet år siden flyttede Line Witzel og hendes familie ind på Aasgaard i Ørbæk. En lille oase i et naturrigt område med god plads til et liv, hvor heste fylder en del – Og det gør de for 33-årige Line Witzel, der har holdt ved hesteinteressen siden hun var seks år.

LandbrugFyn møder Line en tidlig morgen, hvor morgenlyset stadig er blidt udover de græssende heste bag stalde og ridehal.

- Ham der er lige solgt til USA og den der er min nye dressurhest - uddannet til S-dressur, hvor planen er, at han skal tage mig med videre i dressurklasserne. De to føl, hoppeføllet Isaya efter Mitterand/Prinz K3 og hingsteføllet Secret Dancer By Witzel efter Secret/Blue hors Don Olymbrio har lige været til bedømmelse – Isaya til hjemmekåring under Trakehnerforbundet og Secret i Dansk Varmblod-regi på Stutteri Ask.

Line Witzel udpeger nogle af hendes egne heste på de store folde, hvor også stedets 10 opstaldede heste går iblandt.

Begynder med webshop

For Line Witzel har det i mange år været en drøm at få sin egen rideudstyrsbutik. For et år siden blev købet af det resterende varelager fra en anden fynsk rideudstyrsbutik det første step mod målet og det er nu godt et år siden, at Line Witzel startede »Aasgaard Rideudstyr« – opkaldt efter familiens ejendom.

- Foreløbigt er det udelukkende en webshop, hvor jeg stille og roligt øger udvalget af varer i takt med, at der bliver solgt ud af det opkøbte varelager, fortæller Line Witzel, om rideudstyret, hvoraf rigtig meget sælges til meget fordelagtig pris.

For at få tømt godt ud har hun holdt lagersalg i ridehallen, ligesom hun også har haft stand på Ørbækmarked og kommer til Egeskovmarked, for at komme lidt til bunds i de »gamle« varer og få plads til nyt.

- Efterhånden, som der tømmes ud, kommer der faste mærker ind. Foreløbigt har jeg mærkerne Finesse og Premier Equine, siger Line Witzel, der håber på sigt at kunne få produceret sit eget mærke, hvor det er hensigten at have et udvalg af udstyr, hvor kvalitet og rimelige priser er i fokus.

- Jeg satser mest på udstyr til hestene og mindre til ryttere. Jeg fornemmer, at folk bruger flere penge på hestene end til dem selv.

Desuden lægges der stor vægt på kundeservice. Senest dagen efter bestilling, sørger hun så vidt muligt for at sende varer ud til kunden.

Drømmen er en fysisk butik

Line Witzel lægger ikke skjul på, at det er kærligheden til hestene og alt det omkring dem, der fylder i hendes hverdag. Sommerens to føl afslører da også hurtigt, at de er godt vant med Lines opmærksomhed. Idet hun træder ind på folden, omringes hun hurtigt og har straks en følmule på hver skulder.

- Man kan ikke andet end at blive glade for dem her, smiler hun, imens der kæmpes om hendes opmærksomhed fra føllene, der måske er to gode bud på hendes fremtidige dressurheste.

Hvornår i fremtiden drømmen om en fysisk butik på Aasgaard går i opfyldelse, har Line Witzel ikke sat tid på. Planen er, at lade webshoppen udvikle sig stille og roligt, så det kan hænge sammen med familieliv og ridning.

- Min mand og mine forældre hjælper mig meget med at få det hele til at lykkes. Vi er gode til at bakke hinanden op i familien, fortæller Line Witzel, der udover arbejdet med webshoppen har en 30 timers arbejdsuge i jobbet som personalesekretær hos forældrenes virksomhed »Witzel Vikar«, har opgaverne med de opstaldede heste i Stald Aasgaard og sidst men ikke mindst det arbejde, som hun har som hestemassør.

Professionel vejledning

- Jeg er uddannet hestemassør og tilbyder også manipulation af SI-led, laser- og magnetterapi samt bemer, fortæller Line Witzel videre, der dog samtidig bemærker, at hun under »Witzel Horsecare« fortrinsvis kommer hos sin faste kundekreds.

- Det er især seneskader, gaffelbåndsskader og laserskader, som jeg arbejder mest med nu. Det er behandlinger, som jeg synes er sjove at arbejde med – også i forløb, hvor jeg er inde over dyrlægens behandling.

Indehaveren af Aasgaard Rideudstyr har dermed både erfaring og uddannelse til at kunne vejlede og råde kunderne i deres køb.